Jag började med att gå igenom personalsituationen med vår personalchef Lata, Lata är indiska och mycket kompetent. Fortfarande saknas det en hel del folk. Några kommer i slutet av april och en del kommer att anställas senare. En av de viktigaste personerna som saknas är chefssjuksköterskan men det finns en kandidat där som jag intervjuade senare på kvällen. Psykolog och fetmasköterska har vi ännu inga namn för. Sedan saknas det fortfarande diabetessköterskor. I förra veckan intervjuade jag och Latta en sydafrikansk kvinna som verkar lovande. Hoppas hon kan komma.
Efter att ha pratat med Latta gick jag vidare till Hisham, vår sudanesiska lab manager. Hisham bor för närvarande i AbuDhabi och pendlar 36 mil varje dag. Han har små barn och det går ju inte i längden att hålla på med långpendling så han skall snart flytta hit. Han säger att man måste bo i Dubai. Det är inget riktigt liv att bo i Sharjah eller Ajman.
det finns en del problem med labbet. Det viktigaste är att det varit problem med möblerna och labbänkarna. Kontraktet med företaget som levererade möblerna har rivits upp häromdagen då kvaliteten ansågs för dålig, så nu står vi utan bänkar. Det tar sannolikt minst 2 veckor att få nya möbler, sedan måste labbinstrumenten installeras och metoderna valideras. Det är möjligen också lite problem med reagensleveranserna så här finns problem att lösa. Det verkar vara "top priority" om vi skall kunna få igång kliniken så fort som möjligt. Hisham har en indisk lab tekniker till sin hjälp, Premkumar. Hans engelska är lite svår att förstå men han verkar mycket snäll och trevlig pch det var han som hämtade mig på flygplatsen när jag kom.
Sedan gick jag vidare till Joseph, vår lab manager. även han indier. Han är också mycket kompetent och trevlig. Det mesta beträffande IT känns OK. Datorer, telefoner, servrar och backup är OK även om det inte finns några möbler ännu att ställa datorerna på. Det återstår ju också att ansluta labinstrumenten till journalsystemet (Diamond) och här behövs en del interface som våra engelska konsulter från Hicom skall hjälpa oss med. De "smartcards" som patienterna skall ha med sig när de går runt mellan de olika stationerna på kliniken har heller inte kommit men lär snart dyka upp. IT är nog inget större problem verkar det som.
Jag har tidigare haft möte med läkarna och vi har planerat dagliga möten, bl a för information och för att gå igenom "doctors guidlines" Idag hade vi utbildning beträffande defibrillatorerna. Gassan blir nog ansvarig för utbildningen i första hjälpen som all personal måste gå igenom.
Sedan åkte jag in till Dubai och hade intervju tillsammans med vår general manager Enas med en kandidat för CNO (chief nursing officer) . Hon verkade bra och kan börja tämligen omgående. Verkar bra. Har mycket erfarenhet från ledarskap. Efteråt åt jag med Enas på Möwenpick hotel och vi småpratade lite. Det är lite problem med möbelkontraktet men jag hoppas det ordnar sig snart. Skall ha nytt möte med Enas i morgon bitti för prioriteringslista.
Senare på kvällen ringde min hustru på mitt lokalnummer via sattellit. Då kostar det inte mer än 1 kr minuten. Ringer man via UAEs lokala telefonbolag hem är det orimligt dyrt. Vi pratade en lång stund i vanlig telefon och det kändes bra.
Fortsättning följer. Det är spännande att vara här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar